Osain jen jedním z nejtajemnějších orišů. Je pánem všech rostlin i bylin a králem lesa. Jeho hluboké znalosti přírody z něho dělají mocného čaroděje.
Osainův kult pochází z jorubského města Irao hraničícího s dahomejským královstvím. Býval velmi úzce spjat s orišou Osúnla.
Osain nikdy neměl otce ani matku. Osain prý vyskočil z útrob samotné země, podobně jako Athéna z Diovy hlavy. Stejně jako řecká bohyně je i Osain velmi čistý, na rozdíl od jiných orišů nevyhledává sexuální vztahy a říká se o něm, že ještě nikdy nepoznal ženu. Někteří si myslí, že je tomu tak kvůli jeho vzhledu, jiní trvají na tom, že celibát zvyšuje Osainovy magické schopnosti. Podle jiných byl Osain stvořen samotným Olofim z jednadvaceti různých bylin proto, aby přinesl orišům novou životní sílu skrze mušle a kameny.
Náleží mu všechny rostliny, stromy, byliny, květiny a především lesy. Protože jsou ewe neboli byliny a rostliny v santeríi nezbytnou součástí jakéhokoliv kouzla, bez získání Osainova souhlasu není možné vykonat jakoukoli magickou práci.
Podobně jako Očosi je i Osain skvělým lovcem. Při lovu však nevyužívá své tělesné zdatnosti, ani nepoužívá luk a šípy. Skvělého lovce z něho činí jeho znalost přírody, lesa a rostlin. Před přímým lovem dává přednost kladení nástrah a vyrábění pastí. K polapení kořisti využívá také sílu rostlin a svou magickou moc.
Je velmi citlivý na svůj vzhled, kvůli němuž se mu dříve někteří orišové smáli. Proto vyhledává spíše samotu a nejlépe se cítí v lesích, kde je chráněn před zvídavými pohledy cizinců. Kulhá a při chůzi se opírá o zkroucenou větvičku. Na jeho počest má podobnou větvičku ve svém domě množství santerů. Věří totiž, že když se přiblíží něco neblahého, větvička se zlomí. Je také půjčována mladým dívkám přejícím si „polapit“ manžela a také při vzývání Eleguy, jež je Osainovým dobrým přítelem.
Osain bývá vzýván k ochraně domu a majetku a také když je potřeba zvítězit nad nepřáteli.
Více podrobností naleznete v knize Santería: uctívání svatých na Kubě.